Hier staan wij voor

Groei

Mensen zijn van nature nieuwsgierige wezens. Zij willen leren, ontdekken, verbaasd en verwonderd worden. Op de Sint Adelbertusschool koesteren wij deze nieuwsgierigheid. Met ons onderwijsaanbod proberen wij deze nieuwsgierigheid aan te spreken én aan te wakkeren om zo de groei van onze kinderen maximaal te stimuleren. Wij geloven dat het leren niet stopt buiten de deuren van de school. De wereld is onze leeromgeving. Wij halen de wereld dan ook naar binnen door thematisch onderwijs te bieden.  Ieder kind groeit en bloeit op zijn eigen tempo en dat mag. We sluiten aan bij de onderwijsbehoefte van onze kinderen en bieden hen de ondersteuning die zij nodig hebben.  We leren van én met elkaar en maken allemaal onze eigen sprongen vooruit.  Op de Sint Adelbertusschool staat het leerproces van onze kinderen centraal. IEP scores en andere leeropbrengsten gebruiken wij om ervoor te zorgen dat we onderwijs op maat kunnen bieden. De methodes die wij gebruiken zijn een middel om passend en betekenisvol onderwijs vorm te geven.  

Verbinding

Wij geloven in de kracht van samen. Samen weten én kunnen we meer. Daarom werken kinderen, leerkrachten, directie en ouders samen op de Sint Adelbertusschool. Om goed samen te kunnen leven, werken en spelen, vinden wij het belangrijk dat we goed naar elkaar luisteren. Respectvol samenwerken verbindt ons.  Onze school staat midden in de stad. We vinden het dan ook belangrijk onze school in te zetten als een belangrijke ontmoetingsplek voor kinderen en ouders uit onze omgeving.  Op de Sint Adelbertusschool is samen vieren een belangrijk onderdeel van onze identiteit. Dit doen we dan ook uitbundig en uitgebreid. We vieren onze feesten én onze successen.  

Plezier

Kinderen die met plezier naar school gaan komen beter tot ontwikkeling. Door te leren met plezier wordt leren vanzelfsprekend. Op de Sint Adelbertusschool draagt het hebben van plezier bij aan een sfeer van acceptatie, vriendelijkheid, vertrouwen en veiligheid. Plezier geeft kleur en betekenis aan het leven en aan ons onderwijs. Plezier geeft ons energie!  

Verwondering

 “Verwondering staat aan het begin van alle wijsheid” (Plato)  
De staat van verwondering is een staat van niet-weten. Om naar de wereld te kijken alsof je deze voor het eerst ziet, is het belangrijk je tempo te verlagen.  
Verwonderen is een denkhouding waarbij niets vanzelfsprekend is. Het is de kinderlijke blik op de wereld waardoor we onbevangen vragen kunnen stellen bij alles wat we zien, horen, voelen en ruiken. Door ons te verwonderen leren we iets over wie wij zijn in verhouding tot de wereld waarin wij leven. Wanneer we ons overgeven aan verwondering gaan we een avontuur aan waarvan de uitkomst nog onbekend is.  

Autonomie

Ieder mens is goed zoals hij is. Vanuit deze fundamentele basishouding (‘ik ben oké en jij ook’), prikkelen wij de kinderen én onszelf om zelf keuzes te maken en daar de verantwoordelijkheid voor te nemen. Daar spreken we elkaar op aan, ieder op zijn of haar eigen niveau. Zo bevorderen we de autonomie, dat wil zeggen: de mogelijkheid van ieder mens om vorm te geven aan zijn eigen leven, in relatie tot de omgeving.   
Dit vraagt van ons vertrouwen: kinderen en collega’s krijgen bij ons de kans om van de gebaande paden af te wijken en eigen keuzes te maken