Organisatie van het onderwijs

Kwaliteit van het onderwijs

Mensen zijn van nature nieuwsgierige wezens. Zij willen leren, ontdekken, verbaasd en verwonderd worden. Op de Sint Adelbertusschool koesteren wij deze nieuwsgierigheid. Met ons onderwijsaanbod proberen wij deze nieuwsgierigheid aan te spreken én aan te wakkeren om zo de groei van onze kinderen maximaal te stimuleren. Wij geloven dat het leren niet stopt buiten de deuren van de school. De wereld is onze leeromgeving. Wij halen de wereld dan ook naar binnen door thematisch onderwijs te bieden.  

Ieder kind groeit en bloeit op zijn eigen tempo en dat mag. We sluiten aan bij de onderwijsbehoefte van onze kinderen en bieden hen de ondersteuning die zij nodig hebben.  

We leren van én met elkaar en maken allemaal onze eigen sprongen vooruit.  

Op de Sint Adelbertusschool staat het leerproces van onze kinderen centraal. IEP scores en andere leeropbrengsten gebruiken wij om ervoor te zorgen dat we onderwijs op maat kunnen bieden. De methodes die wij gebruiken zijn een middel om passend en betekenisvol onderwijs vorm te geven. Wij zorgen ervoor dat we onze doelen bereiken en we checken regelmatig of we op koers liggen. 

Uitstroom naar het voortgezet onderwijs

Op basis van onze observaties, de prestaties van de leerlingen in alle 8 schooljaren en op basis van onderzoeken schoolvorderingentoetsen, adviseren wij ouders ten aanzien van de schoolkeuze. De uitstroom van de groepen 8 naar het voortgezet onderwijs vindt u hier.

Passend onderwijs

Met passend onderwijs bedoelen we dat elk kind in de wijk waar hij of zij woont, het onderwijs krijgt dat bij hem of haar past.  De meeste kinderen kunnen de lessen op school goed volgen. Maar niet ieder kind is hetzelfde. Sommige kinderen hebben op school extra hulp nodig. Die extra hulp kunnen we als basisschool vaak bieden. Voor kinderen die bijvoorbeeld moeite hebben met lezen of rekenen hebben we zelf goede specialisten op school. Zo hebben we zowel op de onder- als op de bovenbouw een taal en-rekencoördinator. Beide zorg coördinatoren hebben een opleiding tot hoogbegaafdheidscoördinator gevolgd. Soms organiseren we extra ondersteuning voor een kind met hulp van andere partners. 

In het kader van de Wet op het Passend Onderwijs heeft onze school een ondersteuningsprofiel (zie website) opgesteld. In dit document staat beschreven welke mogelijkheden de Sint Adelbertus heeft voor ondersteuning van leerlingen met uiteenlopende onderwijsbehoeften.

ICT

Alle huidige en toekomstige basisschoolleerlingen zijn vertrouwd met het internet. Voor onze school reden genoeg om aansluiting te zoeken bij deze bron van informatie, maar ook reden om de kinderen te leren er verstandig mee om te gaan. Wij passen binnen de leeromgeving volop mobiele devices toe, waardoor leren minder afhankelijk is van plaats en tijd. Digitale leermiddelen, zoals tablets en Chromebooks worden gebruikt als hulpmiddel en zijn bij uitstek geschikt om beter aan te sluiten bij de behoeften van de individuele leerling.

Groepen

Onze kleutergroepen bestaan uit gecombineerde groepen 1 en 2. De groepen 3 t/m 8 zijn homogene groepen. Er wordt regelmatig samengewerkt in diverse groepjes, soms naar niveau, maar ook naar belangstelling. Deze benadering wordt gecombineerd met een kindgerichte aanpak. Dit betekent dat we rekening houden met de talenten, belangstelling, ervaringen, tempo en motivatie van kinderen. Om hier in ons onderwijs zoveel mogelijk aan tegemoet te komen, werken we op sommige tijden ook groepsdoorbrekend. Op deze manier komen we in ons onderwijs tegemoet aan de individuele onderwijsbehoefte van onze leerlingen.

Onderwijstijd

Onze leerlingen krijgen 25 uur per week les, gelijk verdeeld over 5 dagen. Per jaar krijgt iedere leerling 940 uur onderwijs. Opgeteld over 8 schooljaren is dit 7520 uur.